Tajwański Rachmaninow

Obejrzałam wczoraj film "The Child Prodigy" o kanadyjskim pianiście i kompozytorze Andre Mathieu (1929 - 1968), którego Rachmaninow nazwał "wielkim geiniuszem". Rzeczywiście wspaniały talent, ale niestety zmarnowany (głównie przez alkohol). Film jednak przypomniał mi, że Tajwan ma także swojego Rachmaninowa..tak, tak tajwańskim Rachmaninowem nazywany jest kompozytor i dyrygent Tyzen Hsiao ( 蕭泰然) .
Największy wpływ na twórczość Hsiao poza kompozycjami Rachmaninowa, mieli także Chopin, Bartok i tajwańska twórczość ludowa.
Urodzony w 1938 roku na południu Tajwanu w mieście Kaoshiung, Tyzen Hsiao ukończył wydział muzyczny na National Taiwan Normal University, a następnie studiował na japońskim Musashino Music University.
Wśród najbardzej znanych utworów Hsiao są min. Symfonia Formoza opus 49 (1987), Oda do Góry Yu (1999) i Formoza: Rekwiem dla Męczenników Formozy (2001 - utwór do którego wykorzystano poezję Li Min-yong, tajwańskiego poety i tłumacza min. twórczości Zbigniewa Herberta)
Jednak prawdopodobnie najpopularniejszy utwór Hsiao to Taiwan The Green (台灣翠青) , który stał się nieoficjalnym hymnem na wyspie. Słowa napisał pastor Er-Yu Cheng (鄭兒玉).

Komentarze

  1. Świetna muzyka. Odnajduję w niej motywy tak mi bliskie, gdy byłem na wyspie i słuchałem tamtejszej muzyki w radio czy w hotelu, a później na płytach w domu. Folklor chiński i jakaś taka majestatyczność wzięta z kultury zachodu.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Chińskie więzienia: tortury i interes

Bonum est diffusivum sui

Wojna bez zasad